نظر مهاجرانی در مورد معماری سخنان آیت الله خامنه ای
نیکان

«سیدعطاالله مهاجرانی» در مصاحبه‌ای با بی بی سی در تحلیلی با تاکید بر این که «دولت نمی‌خواهد به سوی یک چالش با رهبری پیش برود»، گفت: هشدار آیت الله خامنه‌ای در مورد ۵۹ کاملاً بهنگام و دقیق بود.

وی درباره‌ی سخنان اخیر رهبری درباره‌ی منع از تکرار مسائل سال ۵۹ گفت: بنی صدر به عنوان رییس جمهور انتخاب شده، دوره‌ی نخست‌اش هم هست، اولین رییس جمهور ما پس از انقلاب هم هست، آیت الله خمینی در بیمارستان مراسم تنفیذ ریاست جمهوری را برگزار می‌کنند و صحبت می‌کنند. صحبتی که می‌کنند، اگر ما با همین ملاک‌های امروز به آن برگردیم، به رییس جمهور می‌گویند که «حب الدنیا رأس کل خطیئه». اگر رییس جمهور دنیا زده شود، اگر رییس جمهور اخلاقش عوض شود و دچار غرور شود، یعنی اگر با ملاحظات امروز به آن سخنان نگاه کنیم یک بیانیه‌ی بنی صدر است در مراسم تنفیذ. از این جهت من گمان می‌کنم که هیچ اتفاق تازه‌ی بغرنجی نیافتاده است.
مهاجرانی در پاسخ به این پرسش که آیا در گذشته موردی داشته‌ایم که در ابتدای دوره چنین مسایلی تذکر داده شود؟، به مورد تذکر امام خمینی به بنی صدر اشاره کرد و در پاسخ به مجری درباره‌ی شباهت و تفاوت آنها گفت: آن‌ها در روز اولش بود، هشدارهای آیت الله خمینی به بنی صدر این است که تو مبادا اخلاقت حالا که رییس جمهور شدی با قبل متفاوت باشد؛ به همین دلیل من معتقدم هشدار آیت الله خامنه‌ای در مورد ۵۹ کاملاً بهنگام و دقیق بود.
 وی در پاسخ به این پرسش که آیا به خاطر دارید که هیچ رییس جمهوری در ابتدای دوره‌ی دومش اینگونه از سوی رهبری مورد خطاب قرار بگیرد، گفت: یک مقدار از نکاتی که مطرح شد یا بعضی تعبیرها یا اصطلاحاتی که از صحبت‌های آیت الله خامنه‌ای هم بود، ما در مقطع فعلی با یک فضای باز سیاسی و همینطور رسانه‌ای عجیب و غریب روبرو هستیم، برای همین تمرکز کردن بر یک واژه، نوشتن مقاله‌ها و کامنت‌های مختلف؛ این فضا را ما قبلاً نداشتیم و برای همین در یک آرامشی این سخنان گفته می‌شد، اما الان شما می‌بینید که یک واژه‌ای که ایشان به کار می‌برند یک دفعه هزاران بار این واژه مورد توجه قرار می‌گیرد. آقای خامنه‌ای وقتی صحبت می‌کنند یک معماری پشت این سخنان هست؛ آن معماری یک مبانی و ساختاری دارد، یعنی اینگونه نیست که یک واژه‌ای را همین طوری به کار ببرند. مثلاً وقتی در زمان مذاکرات برجام می‌گویند که «رفع حصرهای اقتصادی جزو مذاکره است نه نتیجه‌ی مذاکره»، خیلی حرف مهمی بود و در واقع پشت این سخن یک اندیشه‌ی بسیار جدی و اصولی و منطقی قرار گرفته است. یا در همین سخنان اخیر مطرح می‌کنند که منافع ملی باید زیرمجموعه‌ی هویت ملی باشد، نه هویت ملی زیرمجموعه‌ی منافع ملی. این‌ها سخنانی است که کمتر به آن توجه شد.
مهاجرانی در پاسخ به پرسش دیگر مجری گفت: در چارچوب قانون اساسی، رهبری مسوول تعیین سیاست‌های کلی نظام است، من معتقدم این سیاست‌ها با مشورت مجمع تشخیص مطرح می‌شود، و با مشورت نهادهایی مثل آن نهادی که به عنوان الگوی توسعه‌ی اسلامی تأسیس کردند، این اطلاعات را می‌گیرند، و با توجه به آشنایی که من از مجلس اول دارم که ایشان رییس کمیسیون دفاع بودند تا به امروز که در موضع رهبری هستند، یک فردی است که مدام جستجوگر هستند، مدام می‌خوانند، فکر می‌کنند، با مجموعه‌ی این قضایا مشورت می‌کنند؛ این گونه نیست که یک نفر مثل مستبدینی که ما در منطقه می‌شناختیم، در یک گوشه‌ای می‌نشیند بدون حوصه‌ی جستجو و پژوهش، بدون فکر کردن و مشورت باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: